Vlasnici putničkih agencija ne mogu dobiti kredite kako bi vratili novac klijentima, osuđeni su na to da prodaju vlastite nekretnine kako bi pokrili svoje troškove
U medijima su se pojavile pogrešne informacije o putničkim agencijama, na koje udruga Glas poduzetnika mora reagirati. Naime, spominje se kako su putničke agencije od države dobile “milijarde kuna pomoći,” što jednostavno nije točno. Također, ministar Fuchs i ministrica Brnjac mole putničke agencije da pronađu novac kako bi vratili putnicima izdane vouchere, a spominje se i novi Zakon po kojemu je agencija dužna u roku od 15 dana vratiti klijentima novac. Međutim, ne spominje se činjenica da su putničke agencije izgubile u prosjeku više od 90% prihoda u posljednjih godinu dana.
Moramo istaknuti da putničke agencije do sada nisu dobile niti jednu lipu pomoći od države, niti od bilo koje druge institucije. Jedina pomoć koju su dobile je 4.000 kuna za radnike, odnosno, sredstva namijenjena samo zaposlenicima. Također, za svakog zaposlenika poslodavac ima dodatan trošak plaćanja prijevoza i ostalih fiksnih troškova za koje se do dana danas nije našlo rješenje. Fiksni troškovi nisu pokriveni, a putničke agencije su zatvorene i ne mogu podmiriti sve troškove koji pristižu.
Putničke agencije nisu zatvorene odlukom Nacionalnog stožera civilne zaštite, ali im je poslovanje u cijelosti ograničeno mjerama Vlade Republike Hrvatske.
Država je ponudila putničkim agencijama državna jamstva za kredite, ali banke odbijaju zahtjeve putničkih agencija za kredite. Zbog kredita smo poslali dopis Ministarstvu turizma i sporta, ali do danas nismo dobili odgovor o tome koje banke će prihvatiti državna jamstva. Tek kada su vlasnici putničkih agencija pristupili bankama, saznali su koliko sredstava mogu dobiti i to se ne slaže s onime što Ministarstvo turizma i sporta plasira u javnost. Iznos može biti onakav kako banka procjeni, što je daleko od dovoljnog. Putničke agencije, u nemilosti države, klijenata i stanja na tržištu, pristale su čak i na taj potez. Sve što vlasnici putničkih agencija žele je klijentima vratiti novac od vouchera koje su kupili te spasiti radna mjesta svojih zaposlenika i svoje poslovanje.
UGP je prošli tjedan napravio anketu među vlasnicima putničkih agencija koja je pokazala da se svi nalaze u istim problemima. Također, nije istina da je vraćeno više od 60% vouchera klijentima jer se radi o milijunskim iznosima. Prema podacima koje smo dobili od anketiranih putničkih agencija, dug za vouchere iznosio je preko 28.000.000,00 kuna, a vraćeno je svega 8.000.000,00 kuna.
Nemoguće je vratiti sav taj novac klijentima, jer podsjećamo, putničke agencije nisu radile više od godine dana, a novcem uplaćenim od klijenata platili su hotele, avio kompanije i slično. Očito je da će država dozvoliti da agencije odu u stečaj i zatvore vrata, a mjere za očuvanje radnih mjesta onda neće značiti ništa. Vlasnici će morati zatvoriti agencije, zaposlenici će ostati bez posla, a klijenti će ostati bez novca.
Jedan od vlasnika putničkih agencija, dao je komentar koji najbolje opisuje trenutačno stanje u kojem se nalaze putničke agencije:
“Mjere koje je ponudila Vlada Republike Hrvatske nisu dovoljne. Usudio bih se reći da su sramotne, jer od države dobijemo 4.000 kuna po zaposlenom djelatniku. Troškovi hladnog pogona tvrtke u ovom trenutku iznose 250.000 kuna mjesečno. Kao vlasnik i direktor tvrtke prodao sam jednu nekretninu i pet automobila kako bih smanjio minus i gubitke. Gubitci tvrtke u ovom trenutku iznose 2 milijuna kuna. U razgovoru s kolegama iz Francuske dobio sam informaciju da Francuska turističkim agencijama podmiruje 80% bruto plaće. Dodatno, država daje turističkoj agenciji s pet zaposlenih djelatnika 10.000 eura mjesečno. Sve su agencije od države dobile kredite s 0% kamata. I vrlo važno- Francuska je odbila zahtjev Europske unije za ukidanjem vouchera za usluge koje nisu pružene tijekom pandemije virusa COVID-19. Tako država štiti svoju turističku industriju!”