Kada “nema šanse” ideja postane stvarnost
- Ana Teskera, CEO
Brlog je jedina zadružna pivovara u Hrvatskoj i regiji, smještena je u Zadru i poznata je po pivima Plavuša i Neposlušna te po činjenici da su je osnovale i da ju vode žene.
Okuplja oko 120 članova suvlasnika iz cijelog svijeta, većinom Hrvati. Kroz takav model prikupljanja kapitala uložili su oko 200.000 € do sada u opremu, a planiraju i nova ulaganja i širenja uskoro. Osnovani su 2016. u poduzetničkom inkubatoru grada Zadra, nakon čega su preselili u iznajmljeni prostor i otvorili kušaonicu piva koja je ujedno i platforma za razna događanja u Zadru.
Podržavaju male poduzetnike, strastveni su u proizvodnji i ispijanju craft piva, proizvode vrlo pitka craft piva, a kroz liniju specijaliteta svaki mjesec lansiraju i neko eksperimentalno pivo koje se može kupiti na webshopu (link www.brlog.hr) ili u kušaonici. Kušaonica ljeti radi večernju smjenu, a zimi funkcionira samo kao shop u jutarnjoj smjeni.
Zapošljava 8 osoba (50% žena). Pivima, imenovanjem, dizajnom, angažmanom prema drugima (predavanja, nastupi itd...) ruše ekonomske i društvene predrasude o ženama i o poduzetnicima.
Kako je sve počelo
Sve je krenulo od Majinog i Aninog hobija i kuhanja piva na balkonu. S balkona se stvar prelila u inkubator, a financirale su se pomoću vrlo uspješne crowdfunding kampanje o kojoj su mediji diljem svijeta prenosili glas. Tada su bile čudne ne samo po tome što su žene u pivarstvu, već i po poslovnom modelu zadruge i nazivu piva - Plavuša.
Sva početna oprema za kuhanje piva napravljena je s dva para vrijednih ruku i uz pomoć prijatelja koji će kasnije postati zadrugari. Nešto od dijelova iz garaže, nešto kupljeno s oglasnika.. - ovdje se mnogo toga recikliralo ili reinkaniralo iz jednog alata u drugi, s ciljem da se skuhaju vrhunska piva (kakvih je tada na tržištu bilo malo ili ništa).
U Zadru se prije 7 godina moglo kupiti jedno do dva craft piva, u cca 3 kafića. Danas je dostupno u preko 35 lokala i to je izravan utjecaj Brloga na lokalnu zajednicu
.
Najveće radosti, ali i izazovi u poslu
Najveću radost u poslu predstavlja osjećaj stvaranja i zajedništva (zapakiran u razne okuse, koji god nam padnu na pamet, pa ih stavimo u pivo). I osjećaj slobode.
Prvi poduzetnički izazovi su svakako izlaganje javnosti i taj javni način financiranja. Nakon probijanja leda - to pada u drugi plan, a izazovi postaju veći u broju i volumenu, od financija, do zapošljavanja, do delegiranja i raznolikosti potrebnih vještina da se prebrodi dan. Možda je najizazovnije upravo biti u svemu dovoljno dobar - da možeš procijeniti što je najbolje i za svoj, ali i za tuđi dio posla. I naravno, to sve zahtjeva puno vremena i ogromno strpljenje.
Poduzetništvo je trening za živce, koji se isplati.
Bez obzira na izazove Ana Teskera ima samo riječi ohrabrenja za sve koji razmišljaju o poduzetničkoj karijeri:
Samo hrabro i bez zastajkivanja! Najbolje stvari koje su nam se dogodile u početku su zvučale kao strašna, ili u najmanju ruku "nema šanse" ideja. Te "nema šanse" ideje na kraju ispadnu najvrednije iskustvo.
Zašto zadružni model poslovanja?
Zadruge su u svijetu vrlo stabilan i progresivan model poslovanja, pomažu okupiti zajednice i ostvariti ciljeve koje pojedinci individualno možda ne bi uspjeli. Kod nas su zadruge zapostavljene i često diskriminirane, a ova ekipa ih je oživila i podigla na viši nivo svojim vlastitim pristupom financiranju, izvještavanju, okupljanju i djelovanju.
Članom može postati svatko tko voli biti okružen optimistima i koga vežu iste vrijednosti - optimizam, povjerenje, društvena odgovornost. Svatko tko voli pivo ili želi dio svog novca uložiti na sigurno mjesto koje od novca stvara dodanu društvenu vrijednost, a pritom se taj novac jednostavno u ulaže i vraća (bez potrebnih predznanja o investiranju), taj se može prijaviti Brlogu za intervju putem web stranice i čuti više o ulaganju i članstvu. Ovo je i prilika ne samo da se novac uloži i čuva u strastvenom kolektivu, već i da se osobno sudjeluje prema prilikama i mogućnostima!