Istraživanja pokazuju – poduzetnici će imati presudan utjecaj na rezultate izbora

Izbori 2020 – Poduzetničko proljeće

Objavio / la , 15. 06. 2020

Cijeli tjedan UGP je provodio ankete među svojim članstvom na teme aktivacije u izbornim procesima.

Cijeli tjedan UGP je provodio ankete među svojim članstvom na teme aktivacije u izbornim procesima. Došli smo do zanimljivih rezultata koji pokazuju kako poduzetnici postaju sila koja ne može biti zanemarena u svim izborima koji slijede.

Nekoliko tjedana nas dijeli od novih parlamentarnih izbora. UGP je otpočetka govorio, isto što i misli i veliki dio poduzetnika, da su izbori raspisani prerano te da su se političke strukture usmjerile na njih, umjesto na rješavanje jedne od najvećih svjetskih zdravstveno-ekonomskih kriza. Razvidno je da su političari ponovno gledali samo svoje interese i kalkulirali što se njima najviše isplati, umjesto da su pokazali državnički potencijal i bavili se pitanjima od općeg društvenog značaja, za što su dobili mandat i za što su plaćeni. 

O tome tko su sve poduzetnici (pogotovo mali, mikro i srednji kojih je najviše) već smo pisali: https://medium.com/@acomomcilovic/stereotypes-and-prejudices-who-are-croatian-entrepreneurs-really-d791c4a8796e, a sada nas je, zbog njihova iskazanog nezadovoljstva, zanimalo kakav je njihov stav prema politici i izborima. Mnogi podaci (kao što ćemo vidjeti) ukazuju na to da se poduzetnici (pogotovo mikro, mali i srednji te samozaposleni i obrtnici, kojih je najviše u UGP-u)  kao skupina bude, i da postaju svjesniji svog neiskorištenog potencijala, koji počinju fokusirati na opću dobrobit društva.

Za početak, dobro bi bilo zabilježiti percepciju o tome u kakvim uvjetima, tj. u kakvoj „klimi“ hrvatski poduzetnici rade? Na pitanje – Koliko je klima u Hrvatskoj (anti)poduzetnička? Dobili smo ove odgovore: Gotovo 90% smatra da je klima jako antipoduzetnička i da se poduzetnike obeshrabruje. Na taj broj dolazi još gotovo 8% koji smatraju da je donekle antipoduzetnička klima i da im se otežava rad. Vrijedi istaknuti da nitko nije smatrao da je klima u Hrvatskoj za poduzetnike jako dobra. 

S obzirom na takvu situaciju, postavlja se logično pitanje, što poduzetnici planiraju učiniti kako bi to promijenili? Sigurno postoje mnoge opcije, od kojih je jedna i učlanjenje u UGP, što su mnogi iskoristili. Nas je zanimala i izravna akcija na skorašnjim izborima pa smo ih pitali: Hoćete li na predstojećim izborima dati preferencijalni glas poduzetnicima koji budu na listama? Odgovori su bili dosta jasni: 84% je odgovorilo da će dati glas poduzetnicima koji budu na listama. Samo 7% je odgovorilo da im to nije važno, a vrlo zanimljivo, samo 2,6% je reklo da neće izaći na izbore. 

Naravno, želje su jedno, a to što je netko spreman poduzeti druga stvar. Veza između stavova i ponašanja nije uvijek jednostavna kao što bi ponekad pomislili. Do sada je i vrlo mali broj poduzetnika bio aktivno uključen u politiku, i zauzimao više pozicije. S obzirom na želje za boljim zastupanjem, i voljom za zaokruživanje poduzetnika na listama, pitali smo ih i – Jeste li se spremni pojaviti na izbornim listama neke od stranaka? Preko 46% je dalo očekivan odgovor – Ne, politici niti blizu. Da razumiju i cijene trud onih koji se jesu upustili u tu avanturu ima 37%, oni odgovaraju s: Ja osobno ne, ali podržavam one koji imaju hrabrost ući u političku arenu. I vrlo zanimljivo, vjerujemo više nego ikada do sada – čak 13% ispitanika kaže da razmišljaju o takvoj opciji ili da bi se politički aktivirali ako bi pronašli pravu opciju. 

Iako je UGP više puta jasno rekao kako ne želi ulaziti u politiku niti se stranački organizirati, upravo zbog toga detaljno prati i predizborna obećanje i izjave svih aktivnih dionika. U predizborno vrijeme, kao i svaki put do sada, stranke su se olako počele nabacivati raznim brojevima i planovima, kao što su broj novih radnih mjesta ili povećanje minimalnih plaća, pokazujući da ih ne zanima, a očito ni ne razumiju ekonomski kontekst, nego pokušavaju skupiti jeftine političke bodove. Koliko ih mogu skupiti kod poduzetnika provjerili smo kroz ova pitanja: Mislite li da je trenutno vladajuća koalicija ispunila sva svoja (stara) predizborna obećanja? Odgovori su jasni, preko 90% smatra da nisu ispunili ništa, a samo 5% blagonaklono kaže da su ispunili koliko su mogli. Preko 2% misli da netko tko se usudi davati takve izjave treba odmah biti diskvalificiran iz daljnje rasprave.

Poduzetničko pamćenje očito ide unatrag četiri godine i pokazuju jasno nezadovoljstvo s trenutnim vodstvom države. No htjeli smo provjeriti i koliko vjeruju novim obećanjima, trenutačno, oporbenih stranaka koje ništa ne zaostaju za dobro poznatom retorikom. Pitali smo drugo pitanje: Koliko vjerujete da će koalicija Restart (SDP i ostali), ispuniti svoja predizborna obećanja? Odgovori su slični kao i u prethodnom pitanju: skoro 75% kaže – kao i do sada, sve puste priče. Uz njih joj 16% dobro pamti pa kaže * imali su priliku i nisu je iskoristili. A samo 4% vjeruje da možda nešto promijene. 

I time zatvaramo krug. Od poduzetnika, preko 90% ne vjeruje ni u vladajuće ni u oporbene stranke. S druge strane, do sada su bili prilično aktivno glasačko tijelo, a sada su dodatno motivirani, pritisnuti kriznom situacijom i borbom za opstanak, pa čak i oni koji su do sada ostajali pasivni će na ove izbore izaći. Motiv je, osim kratkoročno katastrofalne situacije, i srednjoročni cilj da se promijeni neizdrživa antipoduzetnička klima u zemlji kroz promjene koje zahtjeva UGP. 

Vrijeme je da više poduzetnika uđe u Sabor i da se ondje glasnije čuje njihov glas. Želju za više poduzetnika prati i sve veći broj onih koji su se spremni kandidirati, ali i stvaranje nove razine svijesti u privatnom sektoru, zbog koje će svi više cijeniti one poduzetnike koji uđu u politiku i ostave po strani projekte i firme kojima su nerijetko posvetili čitav svoj život. Na ovim izborima će svi imati i dodatni kompas u vidu UGP Pledgea i povratne informacije od svih stranaka na naše vrlo logične i jasne zahtjeve koji su nužni da se dogode promjene za Hrvatsku 2.0. 

“Vrijeme je da poduzetnici postanu još aktivniji politički akteri i konačno se izbore za mogućnost normalnog poslovanja i pozitivnu poslovnu klimu. Dosta su šutjeli i bili razjedinjeni zbog raznih ideoloških rasprava, koje su sada ipak pale u drugi plan. S obzirom na njihovu brojnost mogli bi biti presudan faktor na ovim i svim idućim izborima ako nastave ujedinjeno nastupati.” rekao je Aco Momčilović, autor anketa, psiholog i HR stručnjak udruge Glas poduzetnika.

Ako želimo pobjeći sa začelja Europe na kojem smo po mnogim pokazateljima, buđenje poduzetnika, njihovo povezivanje i zajednička politička akcija, mora i može biti sve jača i sve više presudna sa svakim novim izborima. Nakon parlamentarnih, gdje će se vrlo brzo vidjeti tko je stvarno podržavao UGP zahtjeve, a tko samo na papiru, dolaze jednako važni, ako ne i važniji lokalni izbori, na kojima će biti prilike brzo nagraditi i kazniti prema zaslugama. U svakome slučaju jedno je jasno, kanalizirani kroz aktivnosti udruge Glas poduzetnika, poduzetnici i njihovi zaposlenici se okupljaju i konkretiziraju svoje stavove i postaju sila koja ne može biti zanemarena!