Izmjene i dopune Zakona o prijevozu u cestovnom prometu konačno će donijeti male, ali značajne promjene za prijevoznike. Uvaženi su neki od prijedloga udruge Glas poduzetnika, među ostalim i ukidanje putnih listova koji su bili još jedan parafiskalni namet
Odbor za prijevoz udruge Glas poduzetnika sudjelovao je u e-Savjetovanju vezanom za izmjene i dopune Zakona o prijevozu u cestovnom prometu i nizu sastanaka koji su mu prethodili, a čiji je Nacrt Vlada Republike Hrvatske usvojila prije nekoliko dana. Uputili smo kvalitetne i opsežne zahtjeve te smo očekivali sveobuhvatnu izmjenu navedenog Zakona. Zadovoljni smo jer su neki od naših prijedloga prihvaćeni, kao što je ukidanje putnog lista i uvođenje javne usluge.
Pozdravljamo ukidanje putnih listova u unutarnjem cestovnom prometu. Radi se o propisanom obrascu koji prijevoznik mora imati u vozilu pri obavljanju prijevoza putnika i koji je dužan čuvati najmanje dvije godine od kada je prijevoz obavljen. Odbor za prijevoz udruge Glas poduzetnika smatra kako putni listovi nemaju smisla te se od uvođenja ove obveze uporno borio za njihovo ukidanje. Ovo znači i jedan besmisleni namet manje za poduzetnike. Važno je spomenuti i da je 50% prihoda od ovog nameta pripadalo Hrvatskoj gospodarskoj komori. Ministarstvo mora, prometa i infrastrukture obećalo je ukidanje putnih listova još u svibnju prošle godine. Drago nam je što je obećanje konačno ispunjeno, nakon gotovo godinu dana.
Smatramo i da se veliki pomak napravio s uvođenjem javne usluge, na koju prijevoznici čekaju još od 2018. godine. Naime, potpisivanje ugovora o javnim uslugama osiguralo bi prijevoznicima održivo poslovanje u razdoblju krize. Ograničenje kretanja i loša turistička sezona otežali su situaciju za sve prijevoznike, koji bi na ovaj način mogli spasiti svoje poslovanje. UGP pozdravlja ovaj prijedlog, ali smatra kako se ne smije dogoditi situacija u kojoj pet istih tvrtki uvijek dobije pravo na javnu uslugu. Ističemo da za ugovaranje javne usluge moraju biti raspisani natječaji na koje će se moći prijaviti svi prijevoznici. Također, javna usluga omogućit će da se u borbu za linije uključe prijevoznici iz povremenog prijevoza putnika i linijski prijevoznici, koji su mnogo izgubili u posljednjih godinu dana. Smisao javne usluge je otvaranje tržištu te da tržište regulira tko i što može, a ne suprotno.
Međutim, smatramo da je Ministarstvo propustilo idealnu priliku za izmjenu svih ostalih nelogičnosti u Zakonu. Napominjemo da su sve prijevozničke udruge imale iste zahtjeve, za koje se bore od lipnja 2018. godine, kada je, u to vrijeme novi, Zakon stupio na snagu. S druge strane, žao nam je što Hrvatska gospodarska komora i Hrvatska obrtnička komora nisu imali svoje originalne prijedloge, već su prepisali prijedloge drugih udruga.
“Najveći problem vidimo u tome što nisu donesene tražene izmjene po pitanju taxi prijevoza za koje se već dugo daju obećanja. Još jedna velika zamjerka ide na ukidanje ishođenja licencije za prijevoz tereta za vlastite potrebe vozilima iznad 12 tona, čime se ponovo otvara prostor manipulacijama i zlouporabi prijevoza za vlastite potrebe.” - rekao je Marko Slišković, koordinator Odbora za prijevoz UGP-a.