Prijevoznici koji su sudjelovali u usporenoj vožnji očekivali su proaktivnu reakciju Ministarstva mora, prometa i infrastrukture te poziv na dijalog
Potaknuti priopćenjem Ministarstva mora, prometa i infrastrukture koje je nastalo kao reakcija na naše iskazivanje nezadovoljstva usporenom vožnjom kroz Zagreb, dužni smo javnosti pojasniti činjenice. Udruga hrvatskih cestovnih prijevoznika i udruga Glas poduzetnika još jednom pozivaju ministra Butkovića na sastanak kako bismo konstruktivno raspravili probleme i zajednički došli do kvalitetnih rješenja.
Proteklih godina napravljen je niz dobrih poteza i stvoren je kvalitetan odnos između prijevoznika i ministarstva, što želimo da se nastavi i u budućnosti. Cilj nam je ostvariti kvalitetan odnos s nadležnim ministarstvom. Međutim, naše povjerenje je u više navrata izigrano.
Ministar je sklon otkloniti svoju nadležnost u pitanjima koja mu ne odgovaraju, a s druge strane si vješto prisvaja nadležnost glede nekoliko pozitivnih primjera suradnje s prijevoznicima. Potpuno pogrešno se prezentiraju mjere pomoći vezane za epidemiju koronavirusa. Ističemo da su te mjere bile minimalne i dijelom slučajno vremenski povezane s razdobljem početka epidemije.
U nastavku priopćenja smo detaljno objasnili koji su problemi s kojima se susreću prijevoznici te što je Ministarstvo mora, prometa i infrastrukture učinilo u pojedinom slučaju.
Kao prvo, ponovno naglašavamo da je usporena vožnja kroz Zagreb bila primjer vježbanja demokracije i prava svakog nezadovoljnog građanina da na miran i civiliziran način iskaže svoje nezadovoljstvo. Naglašavamo da smo razočarani postupkom ministra Butkovića, s kojim je održan niz sastanaka, razmijenjeni su nebrojeni dopisi, dana su svakakva pa i javna obećanja. Apelirali smo na poduzimanje konkretnih mjera. Međutim, upravo je jučerašnjim postupkom ministar Butković pokazao svoj modus operandi koji primjenjuje na hrvatskim cestovnim prijevoznicima već duže vrijeme. Naime, komunicira samo kada to njemu odgovara, a svaki pozitivan pomak anulira rezovima i ignoriranjem ostalih gorućih pitanja. Mrežom planiranih poteza pokušalo se rascjepkati jedinstvo hrvatskih cestovnih prijevoznika uvođenjem niza podjela i indirektnih povlastica samo za pojedine županije. Na taj način željela se smanjiti snaga i zajedništvo u ovome sektoru.
Ministrovo prozivanje zbog navodnog okupljanja u aktualnoj epidemiološkoj situaciji je potpuno bespredmetno – upravo poštujući epidemiološku situaciju ovo mirno iskazivanje nezadovoljstva nije organizirano u obliku prosvjednog javnog okupljanja, baš u cilju izbjegavanja grupiranja građana i smanjivanja socijalne distance. Ministar je dobro upoznat s epidemiološkim mjerama kojima su podvrgnuti vozači teretnih vozila, oni isti ljudi koji su bili predmetom socijalnog eksperimenta kroz apsurdne mjere samoizolacije i karantene poput životinja koje prelaze državne granice.
Početak epidemije uzrokovane koronavirusom jasno je pokazao odnose našeg nadležnog ministarstva prema prijevoznicima i odnose unutar samog ministarstva. Primjerice, ministarstvo je oslobodilo prijevoznike plaćanja naknade za CEMT dozvole, što konkretno iznosi od 62,50 kn i 75,00 kn po dozvoli i to samo za razdoblje od ožujka do svibnja ove godine. Na razdoblje do 1.7.2020. stavljena je van snage Naredba o ograničenju prometa na cestama, što nam je omogućilo prometovanje na dane kada su inače zabrane vožnje. Međutim, ovo je bila praksa svih europskih država kako bi se omogućila protočnost prometa, što znači da ni u ovome slučaju nismo dobili apsolutno ništa više od ostalih.
Zanimljivo je spominjanje popusta na cestarinu u kontekstu mjera kojima je naše ministarstvo pomoglo prijevoznicima. Moramo istaknuti da je riječ o projektu koji traje već nekoliko godina, a spletom okolnosti je dodan popust isključivo za vozila EURO VI kategorije odobren upravo u jeku korona – krize. Dodatni popust je 7% i to samo na vozila EURO VI kategorije koja su u startu skuplja 10.000,00 do 14.000,00 EUR. Naravno, takva praksa je u zemljama u okruženju već ustaljena i jasno se razlikuju cijene cestarine ovisno o EURO kategoriji vozila, a naš je zahtjev išao upravo u tom smjeru još od prvog sastanka na tu temu. Međutim, da pojasnimo rezultat: za teretni program za vozila III. i IV. skupine EURO VI, uz postojeći popust, daje se dodatan popust od 7% na ENC račun, tijekom godine dana, počevši od 1. travnja 2020. godine. Ne govorimo o trajnom rješenju, već o privremenoj mjeri na godinu dana.
Situacija uzrokovana koronavirusom razlog je pada od minimalno 20% u prihodima cestovnih teretnih prijevoznika, dok su pojedini prijevoznici zabilježili još veći pad, ovisno o tržištu na koje su bili orijentirani. Zbog toga zabrinjava gospodarska logika našeg ministra koji evidentno smatra da je potrebno čekati potpuni kolaps i uništenje ovog (ili nekog drugog) sektora, pa da se tek onda poduzmu određene mjere. Pitamo se gdje je tu načelo pravednosti, zbog čega postotak novčane pomoći ne ovisi izravno o postotku pada prometa i/ili prihoda poduzetnika, već o NKD šifri djelatnosti. Kolege iz povremenog prijevoza su potpuno uništeni, jer se i tu očito čekala kritična točka prije nego li je država shvatila u kom smjeru se razvija situacija.
Sektor cestovnog prijevoza se percipira kao sektor u kojem se okreću milijunski prometi, ali nitko ne iznosi podatak o izgubljenim poslovima zbog ulaska nelojalne konkurencije iz drugih zemalja. Primjerice, kada su naši prijevoznici bili po četrnaest dana bez gotovo svih vozača koji su morali biti u samoizolaciji, na tržište su ušli drugi prijevoznici koji nisu podložni strogoj regulativi i nepovratno su srozali cijene prijevoza za 12% – 14% te preuzeli poslove. Potrebno je spomenuti i milijunske kredite kojima su se unatoč svemu zadržala radna mjesta te su svi radnici na vrijeme dobili plaću. Stoga odlučno odbacujemo navode o velikoj pomoći našeg nadležnog ministarstva. Ponavljamo, zahvalni smo na tome, ali dobili smo minimum onoga što nam pripada.
Ministar je sklon otkloniti svoju nadležnost u pitanjima koja mu ne odgovaraju, međutim vješto si prisvaja nadležnost glede povrata trošarina i izmjene Zakona o trošarinama od 1. siječnja 2019. godine, što je u nadležnosti Ministarstva financija. Činjenica je da je ministar Butković na naše inzistiranje odradio veliku ulogu u koordinaciji svih nadležnih ministarstava kako bi se po prvi puta uveo sustav povrata dijela trošarine plaćene na pogonsko gorivo u komercijalnom prijevozu. Međutim, ističemo da se radi o povratu od okvirno 0,61 kn po litri goriva. Gorivo koje se toči na benzinskim postajama u Hrvatskoj skuplje je za 1,37 kn u odnosu na austrijsko te za 0,85 kn u odnosu na slovensko gorivo. Nešto nam se omogući da bi nam se nešto oduzelo. I ponovno naglašavamo – nismo dobili ništa više od onoga što nam pripada i što je dugogodišnja praksa ostalih europskih zemalja.
Činjenica je da su prijevoznici okupljeni unutar naše udruge u posljednje dvije godine aktivnije uključeni u rad na izmjenama propisa vezanih za teretni promet, a što smo svaki put javno istaknuli. Međutim, ako je ovo primarni argument resornog ministra kojim nastoji diskreditirati zahtjeve prijevoznika onda je zaista otužno da predstavnici prijevoznika moraju biti zahvalni na prilici da oni kao predstavnici struke koja je predmet regulacije ipak imaju dozvolu i mogućnost sudjelovanja prilikom odlučivanja. Zaista, zbog čega pitati struku? Zbog čega smo imali pravo glasa prilikom odlučivanja o novom tekstu Zakona o prijevozu u cestovnom prometu?
Dobili smo tu priliku da bi se mogli izboriti za bolju regulaciju prijevoza za osobne potrebe, za jasnije definiranje ugovora o prijevozu i rokova/obveznika plaćanja, ali i da bi se (očito u cilju pogodovanja odabranih) mogle napraviti izmjene pravilnika kojim se uređuje cijena stjecanja početne kvalifikacije i periodičke izobrazbe za KOD 95. Konkretno, da se ta cijena udvostruči. Na naše inzistiranje za izmjenu spornog pravilnika ministarstvo je pokrenulo postupak javnog savjetovanja koji je zaključen još 13. siječnja 2020. godine, a do današnjeg dana ništa nije učinjeno.
S posebnim čuđenjem odbacujemo degutantne optužbe o tome da je namjera prijevoznika čim više koristiti malogranične prijelaze odnosno koristiti mrežu državnih, odnosno lokalnih cesta i time neizravno pridonositi ugrožavanju sigurnosti prometa i građana.
Postoji službena korespondencija između Udruge hrvatskih cestovnih prijevoznika i nadležnog ministarstva u kojoj, između ostalog, navodimo da se apsolutno zalažemo za sigurnost svih sudionika u prometu. Međutim, smatramo da sigurnost ne ugrožavaju teretna vozila općenito, već je bitno smanjiti količinu istih tako da se zatvori tranzitni prolaz te da se pod hitno pristupi izgradnji obilaznica. Predlagali smo naplatu cestarine na svim državnim cestama, s time da vozila s hrvatskim registarskim oznakama budu oslobođena plaćanja cestarine u visini dijela koji plaćaju prilikom godišnje registracije vozila. Naglašavali smo da je potrebno ovom problemu pristupiti na drugačiji način. Primarno treba razriješiti sustav elektronske naplate cestarine na svim državnim cestama uz naprijed predloženo smanjenje cestarine za teretna vozila te nakon toga pristupiti izradi pravilnika kojim će se definirati ograničavanje prometa iznad 7.5 tona za pojedine ceste.
Upravo Udruga hrvatskih cestovnih prijevoznika predlaže uvođenje sustava naplata i usmjeravanje prometa na autoceste uz odrađivanje pripremnih radnji kako bi postojala rentabilnost korištenja autocesta. Traže izgradnju obilaznica i krakova autoceste, kako bi se teretni promet logično i rentabilno mogao usmjeriti na autoceste, a ne da se prijevoznike upućuje na 150 km vožnje u suprotnom smjeru, a sve u svrhu uključivanja na autocestu.
Ovakvim optužbama pokušava se skrenuti pažnja s pravog problema koji je primarni uzrok našeg nezadovoljstva. Naime, politikantstvo i politička obećanja su dovela do toga da je od ožujka 2019. godine ograničeno prometovanje teretnih vozila nosivosti iznad 7.5 tona preko graničnog prijelaza Mursko Središće, a u paketu je donesen dodatan niz zabrana prometovanja pojedinim dionicama hrvatskih cesta kroz Pravilnik o ograničavanju uporabe pojedinih javnih cesta za promet teretnih vozila čija najveća dopuštena masa premašuje 7.5 tona. Posljedica ovakve jednostrane odluke Ministarstva mora, prometa i infrastrukture je bilo donošenje niza ograničavajućih propisa od strane slovenskog ministarstva nadležnog za infrastrukturu.
Stoga je od 1. lipnja 2019. godine ograničeno prometovanje teretnih vozila iznad 7.5 tona preko graničnih prijelaza Pasjak, Rupa, Lupinjak, Razvor, Dubrava Križovljanska i Trnovec. Reakcija ministarstva je bila da stavi van snage navedeni pravilnik od 2. kolovoza 2019. godine, a sa Slovenijom su dogovorena ustupanja u smislu dozvole korištenja graničnih prijelaza Pasjak i Rupa za prijevoznike sa sjedištem u Dalmaciji; Lupinjak i Razvor za prijevoznike sa sjedištem u Krapinsko – zagorskoj županiji. Nadalje, da će prijevoznici sa sjedištem u Međimurskoj i Varaždinskoj županiji, kao i oni iz Prekmurja moći prometovati preko Murskog Središća.
Ovim putem ističemo da su na taj način zapostavljeni i marginalizirani prijevoznici sa sjedištem u centralnoj Hrvatskoj i Slavoniji koji prilikom tranzitiranja Slovenije smiju koristiti samo granične prijelaze Bregana i Macelj. Primjerice, prijevoznik sa sjedištem u Slavoniji još čeka u koloni na graničnom prijelazu Bregana, dok je prijevoznik sa sjedištem u sjeverozapadnoj Hrvatskoj već na svom odredištu u centralnoj Njemačkoj – a oba prijevoznika su krenula sa svog polazišta istovremeno.
Od tog dana do danas naš zahtjev je ostao nepromijenjen – omogućite svima normalno prometovanje i omogućite svima jednake uvjete rada. Ukoliko se moglo izboriti za pojedine dijelove Hrvatske, čemu stvaranje podjela i uništavanje prijevoznika koji se nisu našli na popisu odabranih županija. Ovo je samo primjer sramotnog postupanja resornog ministra, koji se danas usuđuje prozivati hrvatske prijevoznike za namjeru ugrožavanja sigurnosti u prometu i korištenje malograničnih prijelaza. Nažalost, budući da je struka itekako zapostavljena u resornom ministarstvu, ministar raspolaže s potpuno pogrešnim informacijama, s obzirom na to da su propisom određeni stalni granični prijelazi za međunarodni promet putnika i roba.
Zaista, ukoliko mi radimo na štetu sigurnosti prometa, zbog čega je sam ministar stavio van snage Pravilnik o ograničavanju uporabe pojedinih javnih cesta za promet teretnih vozila čija najveća dopuštena masa premašuje 7.5 tona? Ministar Butković je izjavio da su ishođene dozvole prometovanja preko graničnih prijelaza za pojedine dijelove Hrvatske. Dakle, ministar Butković očito sam radi protiv sigurnosti prometa i sigurnosti građana, jer je proizvoljno odredio koji su to dijelovi Hrvatske u kojima se taj „opasan“ prekogranični promet smije odvijati.
Smatramo da je ministar Butković dobro upoznat s našim prijedlozima za povećanje protočnosti prometa i sigurnosti prometa, jer su njegovi predstavnici sudjelovali na sastancima koje je inicirala i organizirala upravo Udruga hrvatskih cestovnih prijevoznika.
Zanima nas zbog čega je javno savjetovanje za donošenje Pravilnika o određivanju javnih cesta po kojima se mora odvijati tranzitni promet teretnih vozila kroz Republiku Hrvatsku zaključeno 10. svibnja 2019. godine, a do današnjeg dana nije niti objavljeno izvješće o provedenom savjetovanju? Zbog čega je tranzitni promet deklaratorno uređen 19. studenoga 2008. godine Odlukom o određivanju javnih cesta po kojima se mora odvijati tranzitni promet teretnih automobila kroz Republiku Hrvatsku, a istovremeno nema postavljenih adekvatnih prometnih znakova? Ističemo da na Podravskoj magistrali jure teretna vozila stranih registarskih oznaka koja za nula kuna tranzitiraju naš teritorij.
Zaključno - ne tražimo ništa više od onoga što nam pripada i na što ima pravo svaki poduzetnik. Ne želimo komunikaciju svesti na medijska prepucavanja, već tražimo zdrav dijalog i zajednički rad. Javno pozivamo ministra Butkovića da organizira sastanak te da smireno i konstruktivno raspravimo sve ove probleme i mogućnosti rješavanja istih. Proteklih godina napravljen je niz dobrih poteza i stvoren je kvalitetan odnos između prijevoznika i ministarstva, međutim zbog politikantstva vraćeni smo na mrtvu točku. Pozivamo ministra na konstruktivan dijalog i rad, te da se prekine eskiviranje gorućih tema. Tražimo transparentnost, dostupnost informacija, dostupnost ministra ili osobe koju on odredi za redovitu komunikaciju. Daljnje pokušaje medijskog diskreditiranja ni mi zasigurno nećemo razmatrati.
S poštovanjem,
Dragutin Kranjčec,
predsjednik Udruge hrvatskih cestovnih prijevoznika