Obiteljske tvrtke kao katalizator društvene promjene
Obiteljska poduzeća predstavljaju temelj gospodarskog razvoja na globalnoj razini i zbog svojih su specifičnosti i rezultata već duže vrijeme u središtu pažnje domaćih i međunarodnih okruglih stolova. Polovicu BDP-a Europske unije stvaraju obiteljske tvrtke, a u tim tvrtkama radi između 40 i 50% svih europskih radnika. U Europi obiteljske tvrtke čine 90% njemačkih poduzeća, 88% austrijskih, 85% talijanskih, 83% španjolskih, 80% poduzeća u Francuskoj i Ujedinjenom Kraljevstvu, te 61% poduzeća u Nizozemskoj. Statistika pokazuje da obiteljska poduzeća i u krizama stvaraju više radnih mjesta, rastu brže od neobiteljskih i imaju znatno manja dugovanja.
Ono što obiteljske tvrtke izdvaja bez obzira na njihovu veličinu je snažna povezanost obitelji i poduzeća koja rezultira smjenom generacije i nastavkom poslovanja uz jasnu i definiranu perspektivu dugoročnog opstanka. Karakterizira ih stabilnost zaposlenja kao i veća odgovornost prema radnicima i zajednici, a odlikuje ih i fleksibilnost u donošenju odluka. Obiteljske tvrtke manje su sklone rizicima, pa posljedično imaju veće pričuve kapitala kao osiguranje za krizna razdoblja.
Obiteljska poduzeća u temelje tvrtke ugrađuju svoje obiteljske vrijednosti koje dugoročno čuvaju i njeguju nastojeći ih prenijeti s koljena na koljeno kao obiteljsko blago. Tradicionalni fokus obiteljskog poslovanja baziran je na predanosti te očuvanju obiteljskog ugleda, stoga teško podliježe koruptivnim radnjama i drugim anomalijama. Međutim, obiteljske tvrtke imaju specifične probleme koji se najčešće događaju u komunikaciji, vođenju tvrtke i njenom nasljeđivanju. Povremene nesuglasice i konflikti između partnera ili braće i sestara koji su vlasnici tvrtke, obično su od većeg značaja u trenutku nasljeđivanja i ugrožavaju stabilnost tvrtke.
Obiteljsko poduzetništvo koje ostavlja trag
Kao član UGP-a, čvrsto vjerujem u potrebu za promjenom položaja obiteljskih tvrtki kroz uspostavu sinergije s državnim tijelima, obrazovnim sustavom i lokalnom zajednicom. Smatram da su obiteljske vrijednosti i uloga samih obiteljskih poduzeća ključne za dugoročni napredak i prosperitet naše ekonomije, kao i za boljitak svih pojedinaca i zajednice u cjelini.
Mnogi od nas uspješnih obiteljskih poduzetnika imaju naviku stajati u mjestu, prigovarati ili se žaliti javno. No samo oni istinski hrabri i uspješni poduzetnici su ti koji mogu pokrenuti promjene za opću dobrobit i korist zajednice. Čvrsto vjerujem da istinske životne vrijednosti i zadovoljstva izviru iz zdravih obitelji te su usko vezane za uspješnost obiteljskog poduzetništva!
Britanski pisac C.S.Lewis je rekao „Nikada nisi prestar da sebi zacrtaš novi cilj niti je ikada prekasno da sanjaš novi san“. Ako se pitate što bi uspješni obiteljski ljudi i poduzetnici trebali činiti za života, a naročito u zenitu svojih najvećih dosega, evo nekoliko ideja:
prenijeti svoje bogato znanje i iskustvo na mlade i neiskusne
mentorirati mlade pune energije i željne uspjeha da ne čine pogrešne korake poput nas kako bi čim ranije i brže bili uspješni
učiti mlade da nije samo važno biti uspješan poduzetnik već i plemenita osoba, koristan sebi, obitelji i zajednici – „ostaviti trag“
Volontirati i nikada ne prestati doprinositi boljitku zajednice jer
... “uvijek je pravo vrijeme da se učini ono što je ispravno” - M.L.King
- Danko Bačelić, Odbor za obiteljsko poduzetništvo UGP-a, član NO UGP-a i vlasnik Bačelić d.o.o.